Tentoonstellingen toen en nu

4 mei 2024: WONDERLUST

Op zaterdag 4 mei '24 stelt de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten, DKO en KSO, haar deuren van 9.00 uur tot 17.00 uur voor jou open.
Stap binnen in onze leslokalen en atelierruimtes via Capucienenlaan 8 of Nieuwbeekstraat 3, Aalst en LAAT JE VERWONDEREN dit jaar. 

Voor het Kunst Secundair Onderwijs (KSO) = tieners met lessen op weekbasis, zijn alle leerkrachten van de algemene basisvakken en de specifieke kunstvakken aanwezig vanaf de middag.
De ateliers Deeltijds Kunstonderwijs (DKO) = kinderen vanaf 1ste leerjaar, tieners en volwassenen, zijn een hele dag aanwezig, ook sommige buitenateliers DKO verhuizen die dag voor 1 keertje naar de hoofdschool op de Capucienenlaan 8 te Aalst. Je kan iedereen aan het werk zien.

Kom ook genieten van een hapje en een drankje. Je proeft zo onze Academiesfeer! De bar zal openen om 11 uur. Koffie is reeds iets vroeger beschikbaar aan de bar.

KSO start die dag ook met digitaal aanmelden voor het schooljaar 2024 - 2025 (via PC/GSM, vanaf 9.30 uur) aangezien de plaatsjes beperkt zijn in het dagonderwijs van maandag tem vrijdag.
Er zullen een aantal PC's aanwezig zijn op school, in de bib, voor mensen zonder toegang tot een PC/Internet.
Voor meer info hierover: zie onze website www.academiebk-aalst.be en kies "KSO - aanmelden"

Kriebelen je vingers die dag en wens je je in te schrijven in het DKO? Zij starten met inschrijven vanaf 1 juli '24 (online)
Huidige DKO leerlingen kunnen zich reeds herinschrijven vanaf 1 juni '24 (online)
Voor meer info hierover: zie onze website www.academiebk-aalst.be en kies "DKO - inschrijven"

Wens je meer info over onze school? Geef ons een seintje of kom eens langs.

GROEPSTENTOONSTELLING: Springplank

Op vrijdag 1 december, om 20 uur, opent in de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten (Capucienenlaan 8, Aalst) de groepstentoonstelling Springplank. Ook de drie winnaars van de gelijknamige kunstwedstrijd worden hier bekend gemaakt.
U wordt hiervoor van harte uitgenodigd.

Waarover gaat de tentoonstelling?

In de gebouwen van de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten aan de Capucienenlaan - vroeger een zwembad - kwam een jaar geleden een verloren gewaande springplank boven water. Als ode aan de oude functie van het gebouw, krijgt de springplank nu een centrale plaats in de school. Hoe de springplank een tweede leven kan krijgen? Daar verzonnen 37 kunstenaars en collectieven een passend antwoord op. Zij nemen allen deel aan de groepstentoonstelling die op 1 december officieel wordt geopend en vanaf 2 december tot 25 januari gratis te bezoeken is. 3 deelnemers winnen zelfs een fantastische prijs.

Praktisch

Groepstentoonstelling Springplank

Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten Aalst, Capucienenlaan 8, Aalst

Officiële opening: vrijdag 1 december, 20 uur

Tentoonstelling: 2 december 2023 tot 25 januari 2024, toegankelijk tijdens de openingsuren van de academie:

 

Di-vrij, 9 –20 uur

Ma en za, 9 – 15 uur

Gesloten tijdens de kerstvakantie

Toegang gratis

 

Expo Kunstwedstrijd De Springplank, in de gaanderij van de Academie - De tentoonstelling loopt tot 25 januari ’24:

  • Winnaar 1° prijs: Bart Van Schuylenberg, met project ‘Van springplank tot luifel’
  • Winnaar 2° prijs: Nico Goedgezelschap, met project ‘Jump’.7
  • Winnaar 3° prijs ex aequo: Cleo Van Nieuwenhove, met foto springplank/Vincent Lainé, met project ‘ De inductieve duikplank van Aalst’

Speciale vermeldingen:

  • Genomineerde 1: Luc Arijs met ‘De sprong’
  • Genomineerde 2: Mark Luyten met foto ‘Sprongplank’
  • Genomineerde 3: An Van Den Berghe met ‘Auqabells poseren’

Deelnemers:

Eindejaarstentoonstelling jurywerken 2022- 2023 (KSO & DKO )

In de Gaanderij van onze Academie loopt vanaf 29/6/'23 de gratis 'Tentoonstelling jurywerken 2023'. Je vindt de expo in onze Stedelijke Academie aan de Capucienenlaan 8, 9300 Aalst (toegang voor bezoekers / gasten). 

Hier worden de artistiek beeldende werken van de volwassen leerlingen die in het afgelopen schooljaar afgestudeerd zijn, tentoongesteld. Daarnaast is het werk te zien van de winnaar van de Valerius De Saedeleerprijs 2022-2023: Dylan Hermie (leerling DKO) en winnaar van De Primeur 2022-2023: Zias Roeland (leerling KSO). Ook de werken van afstuderende leerlingen uit het Kunst Secundair onderwijs zullen te zien zijn. De hoogstaande werken op de tentoonstelling variëren van fotokunst, grafiekkunst, installatie- en beeldhouwkunst, schilderkunst, tekenkunst en keramisch werk.

Proficiat aan alle deelnemers, hun leerkrachten voor het tonen van een mooie veelheid van beeldende kunst! Hier groeit kunst!

De tentoonstelling is te bezoeken tijdens de afwijkende openingsuren, vanaf 29 juni en eind september '23.

Van harte welkom op de opening van deze tentoonstelling op donderdag 29/6/2023 om 20.00 uur in de Gaanderij van de Academie. Eerder die avond starten we ook de proclamaties vanaf 17.30 uur.

 

 

nl-160455.jpg

PREMIÈRE PERDITA + Q&A

 

27.06.2023, 20:00 u

Leerlingen Film van het Kunstsecundair onderwijs (KSO) brengen Aalst tussen de sterren en planeten

Kan je een ruimtereis maken binnen een tijdspanne van 10 maanden, zonder budget en met een lanceerbasis in Aalst? Dat kan!

Negen leerlingen Audiovisuele vorming van het KSO van de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten Aalst slaagden erin om een budget rond te krijgen én tegelijkertijd hun kortfilm ‘Perdita’ te draaien. De film vertelt het verhaal van ruimtevaarder J. Doe die wakker wordt op een onbekende planeet. Ze wordt overspoeld door herinneringen aan haar aardse leven terwijl ze de weg terug zoekt naar haar ruimteschip. De leerlingen bouwden een green screen studio van maar liefst 17 lopende meter om heel hun ruimtevaartavontuur in beeld te brengen. Ze sprokkelden een productiebudget samen, huurden professioneel materiaal en wisten vakmensen uit de sector te overtuigen om hun expertise op de set te komen delen. De filmpremière in Kunstencentrum Netwerk Aalst op 27 juni wordt voorafgegaan door een documentaire die het maakproces uit de doeken doet. Aan de hand van interviews en behind the scenes beelden geeft het inkijk in de dingen die mis liepen, en de inventieve oplossingen die gevonden werden. Aansluitend op de +- 25 minuten durende voorstelling is er een Q&A met de leerlingen betrokken bij de filmproductie.

Voor meer info: www.academiebk-aalst.be

Tickets: https://www.netwerkaalst.be/film/premiere-perdita-qa/ Locatie filmvertoning: Cinema Netwerk Aalst, Vakschoolstraat 41, 9300 Aalst

Organisatie van Academie voor Beeldende Kunsten Aalst en Netwerk Aalst

Locatie filmvertoning: Cinema Netwerk Aalst Vakschoolstraat 41  9300 AALST

TICKETS

Eindwerk Kortfilm
Laatstejaarsstudenten Audiovisuele Vorming
BE – 25′
Aansluitend Q&A

Meer info: Première Perdita + Q&A | Netwerk Aalst

PREMIÈRE PERDITA + Q&A

Reserveer je (gratis) ticket

Kindertentoonstelling‘Spotlaajt NET GEMIST

 

Deze kleurrijke en knappe tentoonstelling van onze Kinderateliers (DKO) is momenteel gratis te bezichtigen in de Gaanderij van onze Academie, in samenwerking met één van onze oudste leerlingen Rogers Bursens en naar het jaarthema van de academies ‘de jaren ‘60’. Dat is naar aanleiding van het 60-jarig bestaan van de collega’s van SABKA KSO.

 

OPEN DEURDAG: zaterdag 6 mei '23 (9u30 -17 uur) NET GEMIST

De tentoonstelling is gratis te bezoeken tijdens de openingsuren van de Academie.
Thema: 60 jaar KSO
De tentoonstelling loopt nog tot en met 27 mei 2023

Cross-over tentoonstelling: NET GEMIST

3D tentoonstelling: afdeling Keramiek en Beeldhouwkunst NET GEMIST

Van harte welkom op de eindejaarstentoonstelling van de afdelingen Keramiek en Installatie/Beeldhouwkunst 2021-2022.
Deze tentoonstelling omvat alle werken van de afstuderende leerlingen van deze afdelingen in het Deeltijds Kunstonderwijs. Alsook de winnaar van de Valerius De Saedeleerprijs 2022 is te bezichtigen hier. Nadien verhuizen we dit werk naar de zomertentoonstelling op de hoofdschool (te bezoeken vanaf 1 juli-30 september 2022) Bekijk onze website voor de afwijkende openingsuren van onze Academie in de zomer.

Plaats: Netwerk Aalst, Houtkaai
Periode: 23 juni- 26 juni juni 2021 (13u-17u)
Gratis en voor niets, maar zeer waardevol!

Facebook-event 3D tentoonstelling ’21-’22:  https://fb.me/e/2zm2rTCwp

 

KINDER-TENTOONSTELLING: “DRAKERIJ, een natuurhistorisch museum” NET GEMIST

Onze kinderateliers nodigen je van harte uit op hun langverwachte tentoonstelling.
De Gaanderij van de Academie wordt omgetoverd tot een DRAKERIJ!
Draken in alle soorten en vormen, kleuren en formaten wachten jullie op, RHOAAARRR!
Kom een kijkje nemen in ons 'natuurhistorisch museum' tijdens de opening op zaterdag 26 maart 2022 van 12u30 tot 15 uur.

Deze zeer kindvriendelijke tentoonstelling is gratis te bezoeken tot en met 14 mei 2022, van dinsdag tot en met vrijdag van 9 tot 21 uur, maandag en zaterdag van 9 tot 15uur. Opgelet: gesloten tijdens de paasvakantie.

Afspraak op de Capucienenlaan 8, Aalst.

Kom je graag als groep op bezoek, graag een tel. seintje op voorhand aub op het nummer 053 72 39 65 (kies DKO) of mail naar

Link naar Facebook event: https://fb.me/e/5aVmtUZ0L

FB kinderateliers

Expo afstudeerprojecten '19-'20: NET GEMIST

Voor een generatie afgestudeerde leerlingen aan de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten DKO Aalst, hogere graad en specialisatiegraad van de schooljaren 2019-2020, organiseren de leerkrachten een overzichtstentoonstelling, in Netwerk Aalst, aan de Houtkaai 15.
De tentoonstelling is van 12 maart tot en met 27 maart gratis te bezoeken, steeds van donderdag tot en met zondag van 13 uur tot 18 uur.

Nu de coronamaskers kunnen vallen én we het publiek opnieuw welkom mogen heten, voorzien we voor deze tentoonstelling een feestelijke opening. Iedereen is er van harte welkom op zaterdag 12 maart, vanaf 13u, in het foyer van Netwerk Aalst.

Door de coronapandemie studeerden deze leerlingen af in bizarre omstandigheden. Plots werd omgeschakeld naar afstandsonderwijs en naar beperkte lesmomenten in kleinere groepen. Mondmaskers hielden ons op afstand van elkaar. Zowel voor de leerkrachten als voor de leerlingen waren dit zeer uitdagende jaren. Maar de kwaliteit van het werk bleef opmerkelijk bijzonder. De leerlingen getuigden van een grote veerkracht. Helaas konden deze mooie artistieke inspanningen tot op heden niet beloond worden met de jaarlijkse overzichtstentoonstelling op de academie. Het publiek kon het vele werk niet komen bewonderen.

Om deze reden kon de academie rekenen op Netwerk Aalst die ons tijd en ruimte biedt om onze leerlingen terug aan het publiek voor te stellen.

https://www.facebook.com/events/479024270493805  (’19-’20)

website Netwerk Aalst

Foto tentoonstelling NOX - verlengd - NET GEMIST

De  leerlingen uit het deeltijds kunstatelier Fotokunst  stapten samen de nacht in. Het resultaat is te bezichtigen op de foto tentoonstelling NOX.

Hun leerkracht en fotograaf Lisa Van Damme hielp hen doorheen het proces van fotograferen, selecteren, printen,…
tot het kiezen van een bijhorende titel, het vormgeven van de affiche en het opbouwen van de expo.

De officiële opening van deze tentoonstelling op  vrijdag  17  december '21 kan echter niet doorgaan gezien de huidige covid-19 maatregelen.

De tentoonstelling is gratis te bezichtigen tijdens de openingsuren van de academie van 18 december 2021 tot en met !26 februari 2022! met uitzondering van de schoolvakanties.

We vragen de huidige Covid- maatregelen te respecteren en een mondmasker te dragen tijdens uw bezoek. Er is geen toegang tot de andere schoolgebouwen toegestaan.

Deelnemende fotografen: Anne Callens, Kaat Certyn, Ria Clinckspoor, Wim De Block, Albert De Donder, Beau De Graef,
Iwein De Keyzer, Sara De Rijck, Bart De Wandeleer, Laura Egerickx, Koen Fosselle, Naoki Matsumoto, Stefan Meert, Peter Mol,
Christopher Oyebanjo, Ewoud Schaerlaeken, Maurice Staels, An Van den Berghe, Mireille Van Dooren, Cleo Van Nieuwenhove, Thijs Vermeir.

Voor meer info: www.academiebk-aalst.be
tel 053 72 39 65
Locatie: Capucienenlaan 8, Aalst
www.instagram.com/fotokunst.academie.aalst
 

 

 

 

 

 

 

 

Net gemist: Tentoonstelling en veiling RECYCLETTE

Vanaf begin januari '20 worden de eerste fiets-recycle projecten in de Gaanderij van de Academie opgesteld. De opstelling zal wekelijks uitgroeien tot de feitelijke Recyclette tentoonstelling.
Dit project sluit mooi aan in het rijtje van vorige recycle-edities, denk maar aan de vogelhuisjes en het stoelenproject van een paar jaar geleden.
Elke leerkracht is, in zijn/haar discipline, aan de slag gegaan met fietswrakken en fietsonderdelen. Sommigen hebben dit samen gedaan met de leerlingen uit hun atelier. Hierdoor ontstaat er een bonte verzameling aan kunstvormen zoals collages, schilderijen, foto's, assemblages, enz.

Kom en ontdek deze pareltjes, week na week.

Deze expo 'in progress' wordt feestelijk afgesloten met een veiling op vrijdag 21 februari 2020 om 20.00 uur in de Gaanderij van de Academie.
Veilingmeester Gert Ruyssinck en zijn assistente Nele Van Hecke zorgen voor het afhameren van de Recyclette-kunstwerken. De opbrengst van Recyclette gaat naar een klimaatbewuste actie, hier bij ons op de Academie. VZW De Verééniging zal zorgen voor de uitvoering van dit project. "Meer (groen) nieuws hierover volgt later", aldus Jo De Backer. De bezieler van dit project.

Met dank aan De Fietserij en Cimorné voor deze samenwerking mogelijk te maken. Iedereen van harte welkom op 21 februari om 20.00 uur in de Gaanderij van de Academie voor de veiling.

Let's UPCYCLE & RECYCLETTE!

Net gemist: Uitnodiging Tentoonstelling: Re-CYCLEing

Tentoonstelling ‘re-CYCLEing - Kunstimpressies uit Aalst en Zuid Afrika’.

Sinds 2012 heeft de Stad Aalst een stedenband met de Zuid-Afrikaanse stad Worcester. In het kader van deze internationale samenwerking komen er op 23 november 2019 drie leerkrachten van het kunstcentrum Hugo Naudé naar Aalst. Zij bouwen een tentoonstelling met werken van hun leerlingen  in de Oude Vismijn. De Academie voor Beeldende Kunsten vult de tentoonstelling  aan met werken van haar leerlingen uit het Kunst Secundair Onderwijs. De tentoonstelling loopt van 30 november tot 8 december 2019 en is te bezichtigen op zaterdag, zondag en woensdag van 13:00 tot 17:00 uur.

De Zuid-Afrikaanse en Aalsterse leerlingen werden geïnspireerd door het thema ‘re-CYCLEing’ of ‘recyclage’; Dit thema kadert in het jaarthema 2019-2020 ‘Kringen’ . Wat nu te zien is in verband met recylclage van kleine materialen, wordt in de loop van de komende maanden nog uitgebouwd tot een groot project i.v.m. het herbestemmen van fietsen. Hiervoor is er een samenwerking met Cimorné.

De expo in de Oude Vismijn in november en het vervolg in Cimorné begin 2020 geven aanleiding tot reflectie over materiaal dat herbruikt/ herbestemd kan worden, maar ook over onze mobiliteit en recyclage van gebruikte materialen. De leraren uit Worcester zijn, vaak eerder uit noodzaak, gedwongen om duurzaam te kiezen of oude materialen niet te snel af te danken. We kijken dus uit naar een interessante en inspirerende kruisbestuiving!

Geplande activiteiten in het kader van de tentoonstelling:

  • Creatieve workshop door de Zuid-Afrikaanse leerkrachten op woensdag 27 november in de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten, Capucienenlaan 8 te Aalst.. De workshop is voor kinderen van 6 tot 12 jaar. Inschrijven kan via stedelijkeacademiebeeldendekunsten.kso@aalst.be Deelname is gratis; het aantal plaatsen is beperkt.

  • Openingsnocturne op vrijdag 29 november om 19:30 uur in de Oude Vismijn. Iedereen is welkom!

nl-125515.pdf

Net gemist: Tentoonstelling: Tafelen

 

'Tafelen' is een architecturale tentoonstelling van het werk van het interieuratelier 'Studio Linja' uit Aalst.

Het team ‘Studio Linja’ bestaat uit Marc Supply, oud-leerkracht van de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunsten, en de Finse interieurarchitecte/productontwerper Anneli Lahtua.

Samen met enkele leerkrachten hebben ze het interieur van de Gaanderij omgetoverd tot een sublieme, uitgepuurde tentoonstellingsruimte.

Directeur van het deeltijds Kunstonderwijs, Wouter Cornillie, zal deze tentoonstelling inleiden.

De tentoonstelling is gratis te bezichtigen tot 7 december 2019 tijdens de openingsuren van de Academie.

Van harte welkom op het openingsmoment op vrijdag 25 oktober 2019 om 20.30 uur in de Gaanderij van de Academie.

 

 

 Rond de tafel plegen we overleg;

Problemen leggen we op tafel;

Aan tafel wordt er gegeten en gefeest!

“TAFELEN” krijgt vorm, de tafel staat in het huis,

het huis bepaalt zijn vorm.

De tafel is een onmisbaar object.

De tafel staat in de school.

 

NET GEMIST: Kinderkunsttentoonstelling: JOEPIE, 't is FOOR/FEEST... (Dag van het DKO)

Dag van het Deeltijds Kunstonderwijs op 23/02/2019:
TIJD voor KUNST en Aalst doet mee!

Op 23 februari 2019 is het feest, feest voor de 170 academies in Vlaanderen! Dit jaar gaan de academies aan de slag met het thema ‘TIJD voor KUNST’. Ook de Aalsterse Academies doen mee.

Deeltijds kunstonderwijs
Al jaren genieten honderdduizenden over heel Vlaanderen van het deeltijds kunstonderwijs. Ze tonen hun interesse in kunst, willen graag bezig zijn met beeld, muziek, woord of dans. Een academie voor deeltijds kunstonderwijs gaf en geeft je de kans om te proeven van de kunstvorm die jou het best ligt. In het kader van de dag van het deeltijds kunstonderwijs zetten ook de Aalsterse Academies hun werking in de kijker.

Academie voor Beeldende Kunsten: Joepie! ’t Is FOOR!


Met meer dan 500 kinderen van 6 tot 12 jaar wordt er momenteel gewerkt aan de bijna grootste kermis van Aalst en omstreken! Elk atelier bouwt mee aan een eigenzinnig foorkraam: tekenen, schilderen, 3D-figuren maken, uitvinden, bricoleren. We laten onze verbeelding de vrije loop. Instappen allemaal! Ohlalalaa! Zijn jullie klaar???

De kinderateliers nodigen je van harte uit op hun grote tentoonstelling. Kom kijken, mikken en winnen tijdens de opening op zaterdag 23 februari 2019 in de Gaanderij van de Academie voor Beeldende Kunsten. Receptie van 12.40 tot 14 uur. De foor is nog te bezoeken tot en met vrijdag 29 maart 2019 tijdens de openingsuren, van dinsdag tot en met vrijdag van 10 tot 21 uur en op zaterdag van 10 tot 15 uur.

Kinderateliers Aalst, Academie voor Beeldende Kunsten, Capucienenlaan 8, 9300 Aalst.
Volg ons op Facebook ‘Kinderateliers Aalst’ .https://www.facebook.com/KinderatelierAcademieAalst/

Academie voor Podiumkunsten: Joepie! ’t Is FEEST!


De Academie voor Podiumkunsten heet je van harte welkom in Utopia. Van maandag 18 februari tot zaterdag 23 februari 2019 gooit Utopia zijn deuren open en laten onze leerlingen hun talenten zien. Dansers gooien de benen los, woordkunstenaars slaan de mooiste woorden rond je oren en muzikanten raken je gevoeligste snaar.

Kom luisteren, ervaren, meedoen, ontdekken, genieten. Onze leerlingen verwachten je op één van de vele toonmomenten. Feestgevoel gegarandeerd!

Meer informatie vind je via de facebookpagina Academie voor Podiumkunsten Aalst (www.facebook.com/academiepodiumkunstenaalst).

Net gemist in de Gaanderij: Tentoonstelling: Marleen Meert (Grafiekkunst)

De tentoonstelling 'Marleen Meert' is een overzichtstentoonstelling van haar werk gemaakt in het atelier Grafiekkunst.
Marleen Meert is oud-studente van zowel het KSO als het DKO aan onze Academie. Zij studeerde af in de Hogere Graad Grafiekkunst met een schitterende jury beoordeling in juni 2016. Toen al werd het idee geopperd voor een tentoonstelling in De Gaanderij te organiseren. Een paar maanden later overleed zij echter.
Oud-directeur Marc Vonck zal deze tentoonstelling inleiden.Van harte welkom op het openingsmoment op vrijdag 7 december 2018 om 20.30 uur. De tentoonstelling is gratis te bezichtigen in de Gaanderij van de Academie tot 26 januari 2019.

Openingsmoment:

Grafisch werk van Marleen Meert in de Gaanderij van de ABK Aalst

                                                                 “Ik ga maar ik ben” *

Ik herinner mij Marleen als een stille en teruggetrokken leerlinge aan het Kunstsecundair van deze Academie, waar ongetwijfeld de kiemen gelegd zijn voor haar later kunstenaarschap. Marleen studeert verder in het hoger kunstonderwijs aan de Academie van Antwerpen grafisch Ontwerp en werkt als illustrator en ontwerper onder meer voor Unicef. In 2009 keert Marleen terug naar haar oude Academie om er Grafiekkunst te volgen bij Marijke van der Elst (Marijke is verantwoordelijk voor de selectie van de werken en de opbouw van de tentoonstelling).

Marleen blijkt uitzonderlijk gemotiveerd. Haar ongebreidelde werklust levert een enorme productie op. Deze tentoonstelling is als het ware maar het topje van de ijsberg. Thuis is ze druk bezig met het (be)tekenen van de drukvormen. In het atelier van Marijke houdt zij zich bezig met afdrukken. Zij experimenteert met inkten en is bijzonder geïntrigeerd door de niet-kleur zwart, een fascinatie die  wel meer kunstenaars hebben. Men denke aan het werk van Armando of aan Malevich die met “Zwart vierkant”, naar hij zelf zegt, “het gelaat van God” had afgebeeld. In “De stilte van het licht” wijdt Joost Zwagerman daar een mooie passage aan: “...”De mens heeft een leegte in zich waar God  precies in past”, schreef Meister Eckhart. Zes eeuwen later wilde Malevich tonen hoe die leegte in de mens er uitziet: als een zwart vierkant.”

Aanvankelijk maakt Marleen kleine illustratieve werkjes met de droge naald-techniek, rechtstreeks krassen makend in de plaat met etsnaald, schuurpapier of staalborstel, steeds met het effect voor ogen van een fluwelige lijn doordat de bramen de inkt vasthouden. Zij breidt haar technisch arsenaal uit met enkele collografische technieken: met behulp van lijm wordt een tekening of compositie op de drukvorm aangebracht. Binnen het gamma van collografische technieken gebruikt Marleen gesso en carborundum. Gesso is acryl met krijtkorreltjes. Hoe grover de korrel, hoe dikker de inktlaag, hoe donkerder de toon. Om een zo donker mogelijke toon te verkrijgen legt Marleen meestal 2 gessolagen over elkaar. Carborundum is haar lievelingtechniek: het schilderen, stempelen of spatten met acrylvernis om vervolgens carborundumpoeder te strooien in de nog natte vernis. Carborundum is siliciumcarbide, zoals je dat aantreft op schuurpapier. Ook hier geldt: hoe grover de korrel, hoe dikker de inktlaag, hoe donkerder de toon.

In 2014 verneemt Marleen dat zij ongeneeslijk ziek is, dat zij niet lang meer te gaan heeft. Toch schrijft zij zich nog in voor het academiejaar 2015-2016, in het besef dat zij het einde van het academiejaar niet zal halen. Maar naar mate het jaar vordert, ontstaat de hoop om toch nog af te studeren, om haar werk voor te leggen aan een externe jury. Die hoop wordt werkelijkheid.

De jury is lovend over haar werk en suggereert om een solotentoonstelling te brengen in de galerij van de academie. Met die grote wilskracht die haar eigen is, komt Marleen eind juni naar de proclamatie. Enkele maanden later, in oktober 2016 overlijdt Marleen op 54-jarige leeftijd.

Marleen heeft geen gemakkelijk leven gehad. Een leven met te veel tegenslag, ontgoocheling, verdriet en eenzaamheid. Het verklaart de somberte in veel van haar werken. Met grote verbetenheid klampt Marleen zich vast aan haar kunst. Het is een intellectueel gefundeerd kunstenaarschap, zoekend naar zielsverwanten en lotgenoten in de artistieke wereld. Zo voelt Marleen zich verwant met de getormenteerde Eva Hesse, over wie zij een studie maakt in het kader van de cursus Kunstgeschiedenis.

Dankzij de kunst is het besef dat er geen oplossing bestaat voor de grote dissonant van het leven gemakkelijker te aanvaarden. Een dissonant die ongemeen scherp klinkt bij wie het lot genadeloos en herhaaldelijk toeslaat, maar die tegelijk voor veel kunstenaars een bron van kracht en sterkte is. “Het leven is absoluut absurd” leest men herhaaldelijk in de geschriften van een niettemin gedreven kunstenares als Eva Hesse. Nietzsche was reeds een eeuw eerder tot dit besluit gekomen. In “De Geboorte van de Tragedie” schrijft hij: “... want enkel als esthetisch fenomeen is het bestaan en de wereld voor eeuwig gerechtvaardigd.”

Het werk van Marleen evolueert van figuratief naar abstract. Etnische motieven, boomsilhouetten en een vorm van écriture automatique maken uiteindelijk plaats voor “abstracte” beelden (het zou correcter zijn om te spreken over “concrete” beelden: elke figuratie is abstract, maar waar het om gaat is dat men à la Mondrian op zoek gaat naar de wetmatigheden binnen de begrenzingen van canvas of drukvorm, zonder de buitenwereld nog maar één enkele blik te gunnen). De carborundumdrukken in Pruisisch blauw zijn voor mij een eerste hoogtepunt in het oeuvre van Marleen: ondanks de “concrete” werkwijze ontsnapt men nauwelijks aan de verleiding om deze werken te interpreteren als mysterieuze landschappen, gehuld in nevelen en mist. Niets mis met dergelijke interpretaties, al is dat nooit zo bedoeld door de kunstenares. Maar het zegt wel veel over de artistieke kwaliteit van deze drukken, die de start zijn van een laatste ontwikkeling in het werk van Marleen, eindigend in een ware apotheose: een reeks van drukken met droge naald, composities in subtiele kleuren opgebouwd uit 5 à 6 verschillende lagen. Het lijkt alsof de duisternis van weleer plaats maakt voor de zon die doorbreekt. Werken, die mij een zeer aangenaam warm gevoel geven en ik ben er van overtuigd dat dit voor Marleen ook zo zal geweest zijn.

Deze tentoonstelling is een passend eerbetoon aan een moedige vrouw en kunstenares. Marleen is niet meer en toch is zij alom tegenwoordig. Zij heeft voor eens en voor altijd haar ziel gelegd in elk van deze werken. Grootser kan een nalatenschap niet zijn.

Marc Vonck

7 december 2018

* “Ik ga maar ben” is de titel van een dichtbundel uit 1972 van J.C. Van Schagen.

Net gemist: Tentoonstelling: "Elders geboren, hier gemaakt"

Van harte welkom op de opening van de tentoonstelling "Elders geboren, hier gemaakt". Deze tentoonstelling is te bezichtigen in de Gaanderij van de Academie vanaf 12 oktober 2018 20.30 uur (officiële opening) tot 24 november 2018. De tentoonstelling is opgebouwd uit werken van vier studenten van onze academie uit vier verschillende ateliers, geboren buiten onze landsgrenzen.

Een bijzondere expo van ‘ontmoetingen’

Vier leerlingen van diverse origine van de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst DKO Aalst.

Vier vrouwen, reeds een tijdje „ onderweg” met hun uniek herkenbaar verhaal van hun thuisland, hun reis en hun leven hier in Aalst.

Vier reeksen projecten uit verschillende beeldende media: schilderkunst, beeldhouwkunst, grafiekkunst en mixed media.

De academie brengt hun beeldende verhalen in de „Gaanderij” samen en zo tot bij de toeschouwer. Hun persoonlijke en artistieke besognes  en beelden worden gehoord en beleefd.

De Gaanderij wil de komende weken een open ontmoetingsplaats zijn. Dialoog in plaats van vooronderstellingen over kunst en samenleving. 

We nodigen iedereen uit om op ontdekking te gaan naar wat ons uniek maakt en wat ons verbindt, nu en morgen

Adriana Barcenas ( beeldhouwwerk) Nicaragua

Giulia Degasperi ( mixed media) Italië

Larisa Kaliberda (schilderijen) Oekraïne

Lida Khani (grafiek) Iran

Voorstelling Aalst Mixt,

Elk begin start met de kleur wit.

We maken iedere keer een borstelbeweging telkens we dingen doen of ondernemen tijdens ons leven. Waar donkere kleuren het wit een zware en sobere betekenis geven, geven lichte kleuren een vrolijke betekenis aan het wit. Wij als Aalst Mixt proberen het wit voor iedereen kleurrijker te maken om samen een geheel te vormen en een mooi portret te zijn.

In plaats van de kleuren abstract te houden, mengen we ze om een mooie kleur te vormen. Wij bestaan uit verschillende verenigingen van andere etnische afkomsten, die één en al dezelfde visie delen voor het samenleven, diversiteit, integratie en acceptatie. Samen ondernemen we acties zoals het organiseren van het Aalst Mixt feest, deelnemen aan Aalst Carnaval, kom op tegen armoede, 11.11.11 , vredesloop, ... om nog dichter bij onze visie te bekomen. Kunst is het voortbrengen van emoties en verbeelding van de kunstenaar en deze te doen verstaan aan de liefhebbers.

Elk kunstwerk heeft een eigen verhaal. 

Wij als Aalst Mixt hebben ook een verhaal. De kunst is om alle verschillen bijeen te brengen. De verbeelding is dat we één geheel vormen en ons verhaal is dat we samen in een wereld leven waar iedereen toch nog kan glimlachen met elkaar.


Dank u.

Mvg,

Taslidere Soner

https://www.gastvrijegemeente.be/initiatieven/aalst-mixt

http://www.facebook.com/AalstMixt

 

Openingsspeech:

Geachte leerlingen, leerkrachten,

Geachte aanwezigen,

Welkom op de opening van onze eerste tentoonstelling van de Gaanderij, voor het schooljaar 2018-2019, ELDERS GEBOREN HIER GEMAAKT.

De titel is schijnbaar vrij duidelijk. Deze tentoonstelling geeft ons een inkijk in de verhalen van vier mensen die elders zijn geboren en gaat voornamelijk over de migratieproblematiek. Het werk dat tot 24 november elke weekdag en zaterdag te zien is, is hier gemaakt aan de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst DKO Aalst. Maar graag wil ik aantonen dat de tentoonstelling veel verder gaat dan te verwijzen naar het werk over migratie dat hier is gemaakt, van mensen die elders zijn geboren. Ze houdt ons daarentegen een heel bijzondere spiegel voor. Kijkt u even met mij mee hoe deze tentoonstellling naar ons allemaal verwijst.

Aalst is, net zoals heel Vlaanderen, België en Europa, al jaren in de ban van de grote mondiale migratiestromen. Hoe gaan we daarmee om? Met z’n allen zijn we permanent geconfronteerd met mensen van overal ter wereld, die op de vlucht zijn, die reizen, zoeken, terug moeten, of kunnen blijven. Zoals we daarnet konden horen van Dhr Soner Taslidere over de organisatie Aalst Mixt. Ook de academie kent deze mensen al jaren. Ze schreven zich hier in en leerden tekenen, schilderen, grafiekkunst, installatie en beeldhouwkunst. Het is niet onze taak om politieke standpunten in te nemen. Wij kunnen als academie hen enkel ontmoeten, en hen deelachtig maken aan de kracht van de verbeelding in de beeldende kunst. De betrokken leerkrachten Luc Deroeck, Marijke Vander Elst, Olivier Brass en Thomas Lesaffre introduceerden hen enkele jaren geleden in de kleine en grote geheimen van wat kunst en techniek kunnen zijn, als communicatie tussen mensen, tussen werelden, maar telkenmale is het de leerling zelf die zijn of haar geheimen met ons deelt, via het beeld. En bij deze mensen is dat niet anders. Vandaar dat vorig jaar ons leerkrachtenteam het initiatief nam om hen te tonen in de Gaanderij. Zij zijn vier vrouwen, Adriana Barcenas uit Nicaragua, Giulia Degasperi uit Italië, Larisa Kaliberda uit Oekraïne en Lida Khani uit Iran.

Elders geboren, hier gemaakt.

Slaat dit enkel op de mensen en op hun werk? Stel u even voor dat deze werken elders zijn geboren én dat ze slechts hier zijn gemaakt. Geniet u straks van het kalligrafisch werk van Lida Khani, uit de afdeling Grafiekkunst. De bron voor al haar werk is de rijke traditie van de poëzie uit de Perzische cultuur, in het Farsi. Iran is met stip de bakermat voor heel wat culturen, ook de westerse cultuur. De poëzie van de dichter Hafez uit de 14de eeuw is vaak haar uitgangspunt en met de rijke beeldentaal van de Arabische kaligrafie wekt Lida op heel verfijnde wijze een eigen wereld tot leven, die zich voornamelijk beroept op de traditionele Iraanse kleuren goud en blauw en de niet-kleuren wit en zwart. Begrippen als ‘écriture automatique’ en namen als Christian Dotremont en Emmi Whitehorse, maar ook de hedendaagse graffiticultuur zijn hier nooit veraf. Graag citeer ik Lida, en let even op de paralellen tussen de omschrijving van haar werk en het verhaal van vele vluchtelingen. Begin citaat: “Als ik aan mijn grafisch werk denk, is het eerste woord wat in me op komt reislust. Een sterke wens om door een landschap te reizen begint met een eenvoudige lijn en breidt als intro uit tot een ingewikkelde combinatie van vormen, tonen en ritmes. De individualiteit van elke lijn en vorm blijft intact binnen het groot geheel. Het leven in het grote beeld is een verzameling van talloze gebeurtenissen die in elkaar overlopen, maar wanneer ze opnieuw worden opgemaakt en de individualiteit wordt versterkt, heeft elke eenheid zijn eigen gewicht en effect op de geest en het hart. Naar mijn mening streef ik een kwaliteit van creatie na, die een combinatie is van uitdrukkingen, allemaal onderdelen van één hoofdbeeld dat er helemaal van doorgedrongen is en evolueert door de tijd. Het geheel blijft echter loyaal aan de integriteit van zijn bouwstenen.” einde citaat.

Hier elders, gemaakt geboren. Met deze omwisseling van de vier woorden uit de titel van de tentoonstelling wil ik het over Larisa Kailiberda en Giulia Gegasperi hebben, omdat zij bij uitstek diegenen zijn die ons uitnodigen om anders naar onszelf te kijken.

Het werk van Giulia, die eveneens Grafiekkunst heeft gevolgd, wordt gekenmerkt door divers kleurgebruik, een rijke vormentaal, gebruik van diverse materialen en is vaak volgens een strenge systematiek opgebouwd. Dat is de Italiaanse Guilia ten voeten uit. Let zowel op het verzadigd kleurgebruik – met de felle en zuivere kleuren - in haar mixed-media-projecten en mozaïek, als op haar ingetogen kleuren in haar grafisch werk vooraan in de Gaanderij. Deze werken zijn van een hoge artistieke kwaliteit. Elk ingetogen beeld staat op zichzelf, maar de reeks toont de diverse én toch bijzonder homogene beeldtaal aan die Giullia zich heeft eigen gemaakt. De Argentijnse-Italiaanse kunstenaar Lucio Fontana loert hier om de hoek. De gevoeligheid waarmee Giulia met kleuren, patronen, lijnen en vlakken componeert, prikkelt ongetwijfeld ieders verbeelding. Soms lijken het wel architecturale of stedenbouwkundige impressies. Af en toe zien we een aanzet tot utopische architectuur met futuristische gevels vol openklappende luiken.

Ze houdt ons ook spiegels voor, zoals met haar dubbele voorstelling van Brussel. Ze toont een zwarte en een witte collage van de luchtbeelden die telkens gefotografeerd zijn aan het stadhuis van de 19 Brusselse deelgemeenten. Deze heeft ze precies op schaal uitgesneden, volgens de kaarten van deze gemeenten. De beelden lijken op gebroken spiegels en laten de inefficiëntie zien van het openbaar bestuur van onze Europese hoofdstad. Ergens verderop schrijft Giulia ‘Digito ergo sum’ als waarschuwing voor een andere groep mensen die uit de maatschappij dreigt te vallen, namelijk de digitale analfabeten.

Let vervolgens op de schilderijen van Larisa Kailiberda die o.a. gefascineerd is door de toeschouwers in musea en hoe ze als door een magneet door kunst worden aangetrokken. Deze werken in de tentoonstelling komen dicht in de buurt van wat men het Droste-effect noemt. In dit visueel effect neemt men het verschijnsel waar dat een voorwerp telkens verkleind herhaald wordt op een afbeelding, zoals men ook ervaart als men voor en achter zich een spiegel heeft, waardoor men zijn beeld oneindig vaak en ver ziet. Larissa toont het ons als het ware, zoals vanavond.

Zo laat ze een fragment zien van Delacroix zijn ‘Vrijheid leidt het volk’ uit 1830, waar twee dames in dialoog gaan over het werk en over de thematiek van Franse Revolutie. Aantrekking, dialoog en sfeer zijn de kernbegrippen in haar werk. In de hoek van de Gaanderij hangt het werk met het zwart vierkant, van de Russische avantgardistische schilder Malevits, uit 1913, waar veel mensen bijeen gedrumd staan om er een glimp van op te vangen. Vooraan in de Gaanderij is haar dochter te zien bij het werk van de Belgische surrealist René Magritte, waarbij de sfeer op het beeld op de Ipad voor Larissa zo belangrijk is. Daarnaast is er ook Michaël Borremans. Met de werken van deze grootmeesters op de achtergrond laat Larisa ons haar fascinatie voor mensen zien die beeldende kunst beleven, en ermee en erover in dialoog treden. Daarnaast ontwikkelt Larissa ook een non-figuratief oeuvre waar zij intuïtief, een open uitdaging aangaat met kleur, ruimte, ritme, beweging en patronen. Het werk met de drie kleurrijke schijven op blauwe balken verwijst naar muziek en gaat bijna naadloos over in het werk van Adriana, met haar platencollectie.

Elders gemaakt, hier geboren. Deze versie van de tentoonstellingstitel verwijst naar het driedimensionele werk van Adriana Barcenas. Adriana volgde enkele jaren les bij Olivier Bras en sinds twee jaar bij Thomas Lesaffre. Ze behandelt heel expliciet de uitdagingen waar vluchtelingen voor staan. De structuur met de diverse platencollectie, onder de titel ‘Cacofonia’ stelt een rookwolk van platen voor in verschillende stijlen en talen. In de inkomhal van de Academie zit een migrant, steeds onderweg. Adriana is zelf ook steeds in beweging, tussen haar geboorteland en haar thuisstad Aalst. Haar afwezigheid vanavond toont dit aan, alsook de vissculptuur aan het plafond, gemaakt voor het toneelstuk rond de Aalsterse familie ‘Devis’.
De kronkelende ladder, achteraan in de Gaanderij, tussen de zwarte aarde en haar witte contravorm, de hemel, getuigt eveneens van het zware avontuur van elke nomade. Maar het werk verwijst ook naar het leven zelf, van ons allemaal,  tussen geboren worden en sterven.

Hét beeld bij uitstek waar Adriana er heel goed is in geslaagd om het lot van de ‘vluchteling’ te evoceren, is deze met de arm en valies. Het werk heet dan ook ‘De vluchteling’. Hun lot lijkt met dit werk tot de essentie te zijn herleid, dragen van bagage. Een lang uitgerekte arm houdt een bruine koffer vast en lijkt deze te willen optillen. De koffer echter blijft op de grond staan. De arm trekt vruchteloos, tot zelfverminking toe. De mens aan de arm is reeds lang verdwenen. Op de vlucht? Geen idee, wellicht wel. Wat overblijft is het blijven dragen van bagage. Eveneens vormt dit beeld een spiegel voor ons allen. We zijn allen in beweging, en dragen elk ook onze bagage.

Ter afsluiting wil ik de betrokken leerkrachten Thomas Lesaffre, Marijke Vander Elst en Luc De Roeck van harte bedanken. Zij hebben de afgelopen weken hard gewerkt om deze tentoonstelling te bouwen.

Een heel bijzondere dank gaat uit Luc De Roeck. Decennia lang trok hij aan de kar door voor dit soort  tentoonstellingen curator te zijn. Eind dit schooljaar neemt Luc afscheid van onze academie, en gaat op welverdiend pensioen. Luc, in naam van alle leerlingen en collega’s, bedankt alvast en dat we samen nog vele mooie dingen mogen doen!

Hierbij verklaar ik de tentoonstelling voor geopend!

Wouter Cornillie

directeur SABKA DKO Aalst

Stedelijke Academie Beeldende Kunst DKO Aalst

Tentoonstelling Kunstoevers Pupillen (Graanmarkt Aalst) vanaf 28 april 2018